Islam itu indah.


"Normal, manusia mendengar untuk melawan, untuk membalas dengan kata kata, jarang sekali mereka mendengar untuk menerima"

Tergamam, ada benar juga kata kata itu. Majlis ta'lim waktu Asar ini banyak bagi ibrah, bagi pengajaran, bagi pedoman dan bagi iktibar kepada manusia. Semua itu kita boleh dapati di mana sahaja hatta dalam kita berkawan sekalipun, ada ibrah, ada peringatan dan tazkirah untuk diri sendiri. Jalan hidup kita sebenarnya, telah lama Allah atur untuk kepadaNya, yang ada untuk kita hanyalah pilihan.

"Untuk terus sebarkan dakwah, kita perlu kental, perlu tabah dan perlu kuat, perjalanan yang bakal kita tempuhi panjang, sangat sangat panjang."

Nabi Muhammad, ketika berjuang menyebarkan misinya untuk berdakwah kepada kaumnya agar tinggalkan jahiliyah untuk menuju syurga (baca henshin) juga penuh dengan onak duri, apatah lagi dengan pembenci-pembenci setia (baca haters) yang sentiasa ada untuk mencaci dan menghina diri baginda. Nabi Muhammad juga diuji sedemikian. Maka siapakah kita untuk tidak diuji sedemikian ?

Tapi zaman sekarang, semakin kita ajak untuk melakukan kebaikan, semakin kuat kita dicemuh. Aku hairan tengok manusia, tidak sukakan kebaikan, tidak suka ada yang menyeru untuk tinggalkan kejahilan. Bukankah fitrah manusia itu sukakan kebaikan ?

Benarlah,

'Islam itu bermula dalam keadaan yang ganjil, dan ia akan pulang seperti mana ia bermula iaitu dalam keadaan ganjil'

Islam pada zaman Rasulullah (sallallahu a'laihi wasallam), semua orang pandang pelik, daripada yang menyembah berhala di ajak menyembah sesuatu yang tidak dapat dilihat. Semua orang mengatakan Rasulullah seorang penyair yang gila dan pelbagai lagi tohmahan yang menghina. Islam begitu ganjil, untuk diterima oleh individu ketika itu.

Hari ini, kita tengok orang pakai kopiah pergi shopping mall, kita cakap dia pelik. Kita tengok orang pakai serban waktu solat Jumaat, semua pandang macam kita tak pakai baju pergi solat Jumaat. Kita baca Al-Quran, baca buku buku agama, orang cakap kita ini tidak ikut budaya (baca trend) terkini. Kita tak pergi konsert, tak tengok rancangan hiburan Melayu yang langsung tidak bermanfaat, mereka kata kita tak angkat mengikut masa (baca  up-to-date).

Sekarang, aku tinggalkan kau dengan beberapa persoalan. Persoalan yang memang hanya kau sendiri tahu jawapan, hanya hati kau sendiri yang tahu jawapan.

Adakah kau yang mengasingkan Islam ?

Salam Maulidur Rasul ! Sollu A'la Nabiyy !
My Story Is Base On The True One

No comments:

Post a Comment

Celoteh Anda Di Sini! :D