Mula rasa sayang.


"Untuk bersama selamanya adalah tidak mungkin, Allah yang mengatur sebarang pertemuan dan perpisahan, maka untuk apa kita bersedih atas takdir Allah."

Air mata menitis lagi, tewas.

Petang Jumaat itu, hari terakhir persekolahan untuk pelajar tingkatan 4. Ada yang gembira, sebenarnya semua gembira. Mana mungkin untuk tidak gembira, ada pelajar yang tidak pulang ke rumah hampir 3 bulan, maka layak untuk mereka untuk merasa gembira. Menatap wajah ibu dan ayah setelah hampir tiga bulan tidak bertemu juga adalah nikmat, nikmat yang paling besar untuk anak perantauan.

Malam sebelumnya, ketika bulan mengambang penuh, bintang bintang mengambil tempat di angkasa, kami berkumpul bersama sama di surau untuk menghadiri pertemuan terakhir kami untuk tahun ini.

"Batch entum senang untuk berkumpul, senang untuk pastikan semua hadir, batch istimewa, batch paling sikit."

Alhamdulillah, Allah bagi kesenangan. Maka nikmat tuhan yang mana lagi yang kami hendak dustakan. Ternyata semua kesenangan, semua nikmat yang Allah bagi membantu hambanya. Bukan setakat nikmat semata, malah kalau kita lihat dari aspek positif sekalipun, mehnah, ujian dan segala jenis tribulasi yang hadir dalam hidup kita juga merupakan satu didikan dari Allah, untuk hati yang lemah. Tarbiyah hati dari sang pencipta hati.

Betul, sebab hati ini terlalu rindu, rindu kepada sang pencipta rindu, yang menghadiahkan rasa rindu, dan juga yang menyampaikan rindu pada yang dirindui. Diri ini rindu untuk menghadap ilahi.



Selepas tamat, bacaan Al-Mulk, sedikit tazkirah, peringatan, perkongsian dan juga motivasi, hadir sang murabbi memberi peringatan berbentuk azimat, juga iringan doa untuk kesatuan hati hati ini dalam meneruskan legasi perjuangan seekor pipit dalam usaha menjadi helang. Selepas itu, semua bersama sama, menangkap 'kenangan' (baca gambar) untuk diabadikan sebagai memori.

Dan, ia berakhir dalam keheningan malam.

2.00 petang ;

Benar lah, ukhuwah ini bukan lah tentang,

"kau kena kawan dengan aku sebab aku lagi baik dari dia"
"aku kawan dengan kau nanti boleh kau ajar aku untuk exam"

Ukhuwah adalah apabilah kita menginginkan kebaikan untuk seseorang itu sebagaimana seperti kita mahukan kebaikan untuk diri kita sendiri. Ukhuwah juga adalah tentang, aku akan cari kau di dalam syurga kalau aku tak jumpa kau. Dan paling penting, ukhuwah ialah kau menyayangi yang lain sebagaimana kau disayangi oleh dirimu sendiri.

Mungkin, you need nobody to be a doctor, you do need nobody to become an engineer, you do need nobody to become a good 'ustaz' but trust me, those successful person, there are friends behind them, the one who support them when nobody does so.

Mungkin ada yang pernah tersalah anggap dulu, apa itu ukhuwah dan apa sebenarnya yang ukhuwah ini bawa macam diri ini dulu , sebab ukhuwah, you can't feel it by hear it from the others, you must feel it by yourself.

Salam ukhuwah fillah.

My Story Is Base On The True One

No comments:

Post a Comment

Celoteh Anda Di Sini! :D